Syyskuu 06, 2010, 02:22:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Uudistunut ratkaisu.net linux portaali,linux ongelmiin!

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
äänestys
Kysymys: Paras linuxkoneen kokoonpano on
Intelin prosessori / nVidian näytönohjain - 6 (46.2%)
Intelin prosessori / ATin näytönohain - 0 (0%)
AMD:n prosessori / nVidian näytönohjain - 5 (38.5%)
AMD:n prosessori / ATin näytönohjain - 0 (0%)
Muu - 2 (15.4%)
äänestäjiä yhteensä: 13

Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Linuxystävällisin prosessori- ja näytönohjainvalinta  (Luettu 1315 kertaa)
D. Ahma
Tux
Poissa Poissa

Linux ainoana käyttöjärjestelmänä vuodesta 2007.

« : Kesäkuu 07, 2009, 07:32:45 »

Mikä on teidän kokemuksienne mukaan paras AMD/Intel/ATi/nVidia kombinaatio? Itse kiinnittäisin ainakin huomiota hinta/teho/laatu -suhteeseen sekä linux-ajureiden saatavuuteen ja toimivuuteen. Keskipisteenä tässä keskustelussa on nyt näytönohjaimet ja prosessorit/emolevyt, mutta voihan sitä muitakin laitteita tuoda minun puolestani tässä keskustelussa esille.

Aloitanpa omalta osaltani näytönohjaimista. Itse olen sitä mieltä, että ATi:n näytönohjaimet pyörittävät linuxin natiiveja pelejä (esim. Nexuiz, Xmoto) pehmeämmin kuin geForcet (olen testannut nykyisessä koneessa seuraavia näytönohjaimia: Radeon HD 4670, geForcet 8800GTS, 9400GS, 9600GT), mutta wineyhteensopivuus on heikkoa. Lisäksi Radeonilla kone saattaa tiltata joskus. geForceen tulee myös useammin päivityksiä ajureihin ja nvidia-setup ja nvclock tuntuvat hyödyllisemmiltä kuin vastaavat ATi-puolen ohjelmat. Näin ollen suosin geForcea.

Mitä prosessoreihin tulee, en ole Inteliä ikinä käyttänyt lukuunottamatta yhtä Pentium III konetta, joka kyllä työpöytäkäytössä menetteli vaikkei tietenkään mikään tehotykki ollut. Minulla on ollut jos jonkinlaista ongelmaa AMD piirisarjaisen (ja prosessorisen) emolevyni kanssa. Lämpötilasensorit eivät toimi, kone joskus tilttailee ja jäätyilee sekä CD-levyjen kanssa on ongelmia. Nämä viat ovat softapuolella. Kuulin kaverilta, että Intel prosessorien emolevyt toimisivat paremmin Linuxissa. Ja niinhän sitä monet väittävät, että Core i7 jyrää Phenomit mennen tullen. Itselleni on kyllä Phenomin tehot riittäneet tässä vaiheessa, mutta jos joskus saisin kunnollisen näytönohjaimen ja Cedegan hankituksi, niin saattaisin ehkä harkita Inteliä jos se pyörittäisi Linuxia ja pelejä paremmin kuin AMD.
tallennettu

debian user
Potti5
Administrator
Tux
Poissa Poissa

« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2009, 03:57:31 »

Itselläni on kokoonpano ollut ensin amd + nvidia  ja nykyisin intel + nvidia. Amd:n ja intelin välille on hyvin vaikea eroa sanoa koska vanhempi amd ei ollut tupla ydin ja muutenkin vaikea verrata vanhaa ja uutta keskenään. En usko että prosessoreiden kanssa noiden välillä olisi mitään ihmeellisempää.
Nvidia taas on ollut itselläni erittäin toimiva ja aina on ongelmitta ajurit asentunut yms. Peli käyttöä ei ole hirveästi ollut joten ei voi oikein vertailla. Tällä hetkellä löytyy nvidian 9600gt ja fullhd leffat pyörii kivuttomasti 40" töllöstä. Ainut mitä en ole siihen vielä saanu on tämä 24p ulostulo niin että kummassakin näytössä omat natiivi resot.
tallennettu

D. Ahma
Tux
Poissa Poissa

« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2009, 06:16:22 »

Hmm. No joo... Olisin voinut ehkä kysyä amd ja nforce piirisarjoista amd/intel prossujen sijaan...

Jotenkin minulla on sellaiset kutinat, että nforceen löytyy paremmat ajurit.
tallennettu

debian user
D. Ahma
Tux
Poissa Poissa

« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2009, 06:49:17 »

Sanotaanko, että tähän äänestykseen voivat kaikki äänestää suosikkivalmistajiaan ilman sen kummempia Linux-kytkentöjä?
tallennettu

debian user
Eagle
Administrator
Tux
Poissa Poissa

eagle@ratkaisu.net
WWW Sähköposti
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2010, 10:25:17 »

Itse käyttänyt palvelimissa intelin suorittimia sekä myös työkoneessa, näytönohjaimena käyttänyt nvidiaa koska ajurit toimivat mielestäni hyvin.
tallennettu

tabasko
Moderator
Genius
Poissa Poissa

Distro hopper stopper

tapasko@passport.com
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2010, 11:56:43 »

Mitenkähän mahtaa olla tuki ATI;n puolelta nykyään? Sen näytönohjainten teho/hinta suhde on aika parempi kuin Nvidialla. Olen kuullut vähän sekalaista juttua niiden toimivuudesta, mutta taitaa ne ajurit pökkiä vieläkin?  Itkee
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1 RC3 | SMF © 2001-2006, Lewis Media Validi XHTML 1.0! Validi CSS!

Google visited last this page Elokuu 29, 2010, 01:31:43